Ziņas
Autoceļu vinješu maksas pieaugums un maksātāju loka paplašināšana ir netaisnīga un nesamērīga, APVIENOTAIS SARAKSTS iesniedz likuma grozījumus situācijas steidzīgai labošanai
06/12/2025

APVIENOTĀ SARAKSTA (AS) deputāti iesnieguši grozījumus Autoceļu lietošanas nodevas likumā, aicinot:

  • atcelt vinjeti komercauto līdz 3,5 tonnām, kas jau gadiem netaisnīgi piemērota un neatbilst Eiropas valstu praksei (kravas busiņi un kravas pikapi)
  • samazināt drastisko MK virzīto maksas pieaugumu vinješu nodevā.

Deputāti uzskata, ka steigā izdzītais lēmums par nodevas paaugstināšanu ir tautsaimniecībai kaitīgs un inflāciju veicinošs. Progresīvo iepriekšējais satiksmes ministrs Briškens jau tās nesamērīgi par 48% ar šā gada 1. janvārī. Valdības virzītais lēmums par vinjetes maksu paredz tās paaugstināšanu vēl par vidēji papildus 38% (smagajiem kravas auto ar EURO VI dzinējiem pat 67%) jau no 1. janvāra, turklāt būtiski paplašinot tās maksātāju loku, kā arī nepamatoti attiecinot prasību tās lietot arī uz reģionālajiem ceļiem.

Šādas prasības arī kritiski ietekmēs pārvietošanās brīvību. Vinješu un tām pielīdzināti maksājumi, piemēram, samaksa par maksas ceļu lietošanu, vienmēr paredz alternatīvus bezmaksas pārvietošanās maršrutus. Valdības lēmums faktiski izslēdz šādu iespēju, mazinot cilvēku un pakalpojumu apriti.

Vinjetes cena no 2026. gada 1. janvāra N1 kategorijas vieglajam komerctransportam (kravas busiņiem un kravas pikapiem) pieaugs no 260 uz 360 eiro gadā (EURO VI dzinējiem), Negatīvās izmaiņas skars vismaz 27 000 Latvijas iedzīvotāju, uzņēmējus, lauksaimniekus, mežiniekus un citās nozarēs strādājošos tikai N1 vieglā komercauto kategorijas transportlīdzekļos vien. Jaunie grozījumi paredz arī ļoti būtisku kāpumu smagajiem vilcējiem, kā piemēram EURO VI dzinējiem no 420 eiro uz 700 eiro gadā, kas ir 67% kāpums.

AS Saeimas deputāts Andris Kulbergs:

“Tādu lēmumu var pieņemt tikai tie, kas dzīvo pilnīgā atrautībā no realitātes. Lai tikai lāpītu budžeta caurumus un aizpildītu savas ekseļa ailes, tie gatavi apkraut cilvēkus ar nepanesamiem maksājumiem un nokaut pēdējo vēlmi maksāt nodokļus. Tie, kas nezina, cik grūti pašiem nopelnīt kaut eiro, ar vieglu roku cērt pa uzņēmējiem un lauksaimniekiem. Te nevar klusēt un izlikties, ka viss ir kā parasti. Ir jārīkojas.”

Latvijā jau tagad iedzīvotājiem un uzņēmumiem jāmaksā vislielākie ar auto saistītie nodokļi un nodevas Baltijas valstīs. Jaunās normas tiešā veidā graus mūsu uzņēmumu konkurētspēju. Turklāt, prasības noteikt maksāšanas slieksni komercauto jau no 3000 kg svara, ir netaisnīgi un nepareizi, tās neatbilst komerctransporta definīcijai un ir atrodamas tikai retā ES valstī.

Papildu informācija:

Arno Pjatkins, APVIENOTĀ SARAKSTA sabiedrisko attiecību konsultants

Tālr.: 26516160

E-pasts: [email protected]