
Evikas Siliņas valdības piedāvātais budžets balstīts uz dramatisku valsts parāda pieaugumu, kas rada valsts drošības apdraudējumus jau tuvākajos gados. Pretēji solītajam nav samazināta birokrātija un tēriņi pārskatīti formāli un nepietiekamā apmērā.
APVIENOTĀ SARAKSTA (AS) deputāti uzskata valdības vēlmi dzīvot pāri līdzekļiem par bezatbildīgu.
Apzinoties atbildību par Latvijas militāro, ekonomisko un sociālo drošību, AS deputāti budžeta likumā nav iesnieguši nevienu priekšlikumu, kas vairotu izdevumus. Tā vietā ir sagatavoti un iesniegti priekšlikumi, kas samazina valdības tēriņus par gandrīz 200 miljoniem eiro. Tos paredzēts novirzīt budžeta deficīta, proti, valsts parāda, samazināšanai.
Deputāti rosina būtiski samazināt budžeta tēriņus, ierobežojot gan iepirkumu apjomus, gan amata vietu skaitu ministriju centrālajos aparātos, kā arī atceļot prēmijas un naudas balvas. Priekšlikumi paredz arī samazināt parlamentāro sekretāru atalgojumu un atteikties no ministru reprezentācijas izdevumiem.
AS konsekventi uzskata, ka jāatsakās no nevajadzīgām, birokrātiju vairojošām struktūrām, tāpēc priekšlikums paredz Klimata un enerģētikas ministrijas likvidēšanu. Deputāti arī uzskata, ka jālikvidē Sabiedrības integrācijas fonda administrācija, programmu īstenošanu uzticot atbildīgajām ministrijām.
AS uzskata, ka būtisks līdzekļu ietaupījums panākams, likvidējot nesekmīgās un neefektīvās valsts kapitālsabiedrību padomes.
Par svarīgu un simbolisku AS uzskata arī nepieciešamo lēmumu par partiju finansējuma samazinājumu.
Uzskatot, ka parāda pieaugums ir drošību apdraudošs un fiskālā atbildība tiek ignorēta, deputāti iesnieguši grozījumus Fiskālās disciplīnas likumā, paredzot noteikt 50% no IKP kā maksimālos valsts parāda griestus, kā arī noteikt, ka vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci valsts budžeta likumprojektā katram perioda gadam nedrīkst noteikt mazāku par – 1,0 procentiem no attiecīgā gada iekšzemes kopprodukta. Tāpat deputāti aicina grozīt likumu, paredzot, ka Fiskālās disciplīnas padomei ir tiesības sniegt Ministru kabinetam un Saeimai priekšlikumus par valsts budžeta izdevumu samazināšanu, pārskatīšanu vai pārdali gadījumos, kad konstatēta neatbilstība fiskālajiem mērķiem vai šī likuma principiem.
Lai uzlabotu budžeta pieņemšanas procesa kvalitāti deputāti arī aicina veikt grozījumus Likumā par budžetu un finanšu vadību, nodrošinot Saeimas deputātiem tiesības pieprasīt un saņemt tiešu pieeju valsts informācijas sistēmās esošajiem datiem, kas attiecas uz valsts budžeta izstrādi, izpildi un plānošanu. Finanšu ministrijai jānodrošina Saeimas deputātiem tiešsaistes piekļuvi budžeta sagatavošanas un izpildes datiem, tostarp par budžeta programmām un apakšprogrammām, tāmēm, to izpildi un atlikumiem, kā arī finansēšanas plāniem un izmaiņām tajos.
Deputāti arī aicina noteikt, ka Ministru kabinets iesniedz Saeimai valsts budžeta likumprojektu līdz 1. oktobrim, lai nodrošinātu pietiekamu laiku kvalitatīvai likumprojektu izvērtēšanai Saeimas komisijās. Šāds termiņš ļautu deputātiem ne vien formāli izskatīt budžetu, bet arī pilnvērtīgi analizēt tā saturu, uzdot ministrijām precizējošus jautājumus un pieprasīt papildu informāciju pirms balsošanas par budžeta pieņemšanu.
Ņemot vērā, ka Latvija būs vienīgā Baltijas valsts, kas nākamajā gadā aizsardzībai novirzīs mazāk par 5% no IKP, AS deputāti aicina no ietaupītajiem līdzekļiem novirzīt drošībai papildu finansējumu, lai stabili sasniegtu un pārsniegtu šo nozīmīgo rādītāju.
Kopumā AS deputāti iesnieguši 32 priekšlikumus par kopējo ietaupījuma summu 193 018 394 eiro.
Papildu informācija:
Arno Pjatkins, APVIENOTĀ SARAKSTA sabiedrisko attiecību konsultants
Tālr.: 26516160
E-pasts: [email protected]